Hulp nodig?
Bel ons: 0315 340 666

Product filters

Best verkocht

Gymnastiekballen

Op zoek naar gymnastiekballen? Bij Jeni Sport hebben we daar ook aan gedacht! Je vindt bij ons verschillende gymnastiekballen van meerdere merken. Maar welke moet je waar voor hebben? Gymnastiekballen worden ook wel fitnessballen of gymballen genoemd en dus voor verschillende sporten gebruikt maar ook zijn er ballen die gebruikt worden bij gymnastieklessen op scholen. Waar moet je op letten bij het kopen van een gymnastiekbal? En hoe pomp je een gymnastiekbal op? Jeni Sport legt het je uit.

Soorten en merken gymnastiekballen

Bij Jeni Sport vind je verschillende merken gymnastiekballen. Vooral Rucanor wordt door ons verkocht, dat is een gymbal in verschillende maten, gemaakt van PVC. PVC zorgt er voor dat de bal niet te veel veert en veel gewicht aan kan. De bal is te gebruiken voor meerdere sporten. Een sandball is een bal met gewicht er in. Deze worden vooral voor balansoefeningen en krachtoefeningen gebruikt bij zowel gymnastiek als fitness. Verder hebben we ook een schuimstofbal in huis die ideaal is om voetbal, handbal en volleybal te oefenen met kinderen, deze bal wordt ook veel gebruikt op basisscholen en op het voortgezet onderwijs in de gymles.

Waar moet je op letten bij het kopen van een gymnastiekbal?

Een fitnessbal, gymbal of gymnastiekbal wordt voor allerlei oefeningen gebruikt tijdens fitness, gym of gymnastiek. De ballen zijn zeer populair. Je kunt er buikspiertrainingen op doen, balanstraining, yoga en krachttraining. Je wilt zo veel mogelijk uit jouw gekochte bal houden, dus vertellen we jou graag waar je op moet letten bij het open van een gymnastiekbal.

  1. Bedenk waarvoor je de bal gebruikt: bij gymnastiekoefeningen is een kleinere bal gewenst en bij het gebruik van een gymbal of fitnessbal moet de bal tussen de 45 cm en 75 cm groot zijn.
  2. Let op de grootte van de gymbal, die moet passen bij jouw lengte. Gymnastiekbal: De gangbare diameter is tussen de 16 en 19 cm. Voor wedstrijden wordt de 1 cm gebruikt met een gewicht van 420 gram. Dit zijn eisen van de FIG. Gymbal of fitnessbal: Dit test je door op de bal te zitten, dan moet de hoek tussen je romp en bovenbeen ongeveer een hoek van 90 graden vormen.
  3. Let op het gewicht: dit moet passen bij jouw oefeningen en eigen kracht. Begin dus licht en probeer dan steeds wat zwaarder.
  4. Kies goed materiaal. Een fitnessbal of gymbal moet een goede demping hebben en mag niet steeds terugveren. Voor gymnastiek is materiaal van belang dat niet snel poreus wordt en elastisch en gripvast is met goede stuitereigenschappen.

Waarvoor gebruik ik een gymbal, gymnastiekbal of fitnessbal?

Eerder werden de ballen vooral in een sportzaal of in de sportschool gespot en werden de ballen gebruikt om oefeningen mee te doen. Tegenwoordig zitten mensen op een fitnessbal terwijl ze aan het werk zijn op kantoor. Dit wordt gedaan om een betere zithouding te creëren. De verschillende ballen worden ook gebruikt voor balanstraining, uithoudingsvermogen, krachttraining, het populaire yoga en zelfs voor zwangerschapsgym. Zoals eerder genoemd is het heel belangrijk om na te gaan waarvoor je de bal gebruikt en daarvoor de juiste te vinden. Vooral PU-ballen worden ingezet op scholen tijdens gymnastieklessen. Met name omdat dit zachte ballen zijn, zijn deze ideaal voor sport- en spelactiviteiten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan trefbal.

 

Populaire oefeningen met de gymnastiekbal

De gymnastiekbal is niet meer weg te denken uit de sportwereld. Voor veel sporten is het namelijk van groot belang dat de core, oftewel de romp sterk is. Een sterke core is te danken aan verschillende balansoefeningen en krachttrainingen. De fitnessbal, gymbal en de gymnastiekbal zijn ideale hulpmiddelen. Zo zijn er zat populaire oefeningen te benoemen, zoals de plank, v-pass en single-leg stretch lunge. Bij de plank is het belangrijk dat je je rug recht houdt en met je tenen en handen of ellebogen jezelf omhoog houdt. Met je armen of juist met je voeten steun je op de bal. Houd jezelf in balans en zorg dat je nooit door je rug zakt. De V-pass is een pittige oefening. Je gaat op je rug liggen en klemt een bal tussen je enkels/onderbenen. Je brengt de bal met je benen omhoog en zakt langzaam weer naar beneden. Het mooiste is als je net niet de grond raakt met de bal. Tijdens de oefening druk je je onderrug tegen de grond aan, zorg dat je geen holle rug krijgt, dat is erg slecht voor je rug namelijk. De Single-leg stretch lunge is een oefening waar je een fitnessbal én een gymnastiekbal kunt gebruiken. Leg de fitnessbal achter je neer en terwijl je rechtop staat met je rug naar de bal, leg je een van je voeten op de bal. De bovenkant van je voet ligt dan recht op de bal. Buig de knie van het been waar je op staat, verlaag je heupen ej stretch je been die op de bal ligt. Tegelijkertijd buig je met rechterarmen naar voren, zodat de gymnastiekbal de grond raakt. Kom dan omhoog en strek weer de knie die je gebogen had. Populaire spelletjes met de pu-schuimballen zijn onder andere trefbal, poortbal, voetbal bij kleine kinderen, flessenvoetbal et cetera. Eigenlijk alle activiteiten waarbij kleine kinderen betrokken zijn of waarbij met de bal het lichaam geraakt moet worden.

 

Hoe pomp je een gymnastiekbal op?

Een gymnastiekbal moet goed hard zijn, anders verliest het zijn kracht en stuitereigenschappen. De ballen zijn op te pompen met een handpomp, elektrische pomp en fietspomp of compressor. Het is belangrijk dat je doorpompt tot de bal de vereiste maat heeft. Dit kun je teruglezen in de beschrijving van de bal of je kunt het opmeten in centimeters. Ook de verschillende pompen biedt Jeni Sport aan, kijk dus snel verder voor de sport accessoires!